Sunday, July 20, 2014

AMALAN untuk menghadapi ketakutan yang memuncak

Di waktu kita menghadapi kegelisahan, kacau fikiran, ketakutan yang memuncak maka bacalah: ALLAHUS SALAAM. Setelah tiap-tiap dapat 30 x di selingi dengan membaca: ALLAHUMMA ANTAS SALAAM WA MINKAS SALAAM WA ILAIKA YA’UUDUS SALAAM FAHAYYINAA ROBBANAA BIS SALAAM WA ADKHILNAL JANNATA DAAROS SALAAM TABAAROKTA ROBBANAA WA TA’AALAITA YAA DZAL JALAALI WAL IKROOM (1X)

Dengan memohon keselamatan dan tawakkal. Tidak ada yang memberikan keselamatan kecuali Allah. Kalau Allah sudah memberikan keselamatan, bahaya apapun maka tidak akan mungkin sampai kepada diri kita. Akan tetapi kalau Allah tidak memberikan keselamatan kepada kita, bagaimanapun kita membentengi diri kita, maka bahaya tetap akan mengenai diri kita. Tetap kita tidak akan selamat.
KETERANGAN MENGENAI ISI DO’A DI ATAS
ALLAHUS SALAAM itu artinya Allah Maha Selamat. Kemudian arti dari do’a  ALLAHUMMA ANTAS SALAAM sampai akhir adalah :

“Yaa Allah, engkaulah Dzat yang maha selamat. Dan dari-Mu lah datangnya keselamatan. Dan kepada-Mu lah kembalinya keselamatan. Dan berilah aku hidup dengan keselamatan. Dan masukanlah kami ke syurga negeri selamat. Maha Barokah Engkau, Maha Luhur Engkau. Wahai Dzat yang maha Agung”.

ALLAHUS SALAAM itu Nama Allah, yakni nama Allah yang mencakup segala keselamatan. Allah adalah Dzat yang Maha Selamat, datangnya selamat dari Allah, kembalinya keselamatan kepada Allah. Oleh sebab itu kalau kita ingin selamat mohonlah kepada Dzat yang Maha selamat. Dan jalan untuk sampai kepada keselamatan dinamakan : SUBULUS SALAAM (jalan keselamatan) 

0 comments:

Post a Comment